Jakich narzędzi użyć do analizy konkurencji?
Analiza SWOT
SWOT to akronim oznaczający 4 angielskie terminy: Strength, Weakness, Opportunities i Threats. Analiza SWOT jest zatem metodą, która polega na identyfikacji mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo. Pozwala zatem na analizę czynników zewnętrznych i wewnętrznych, pozytywnych lub negatywnych, które mają wpływ na przedsiębiorstwo. Matryca ta daje zatem ogólny obraz jej sytuacji w jej otoczeniu, zarówno organizacyjnym, jak i zewnętrznym. Może być zatem wykorzystany do analizy konkurencji przedsiębiorstwa i określenia jego przewagi konkurencyjnej.
Macierz BCG
Macierz BCG to narzędzie analityczne stworzone na początku lat 70-tych przez Boston Consulting Group, stąd jej nazwa. Metoda ta umożliwia ocenę zbilansowania portfela produktowego przedsiębiorstwa oraz pozycjonowanie jego działań. Macierz składa się z dwóch osi, tempa wzrostu rynku i względnego udziału w rynku, które są oceniane od słabego do silnego. W zależności od zajmowanego przez nich udziału w rynku na tle konkurencji oraz tempa rozwoju firmy na rynku, produkty dzielą się na 4 rodzaje.
- Oznacz gwiazdką lub polecane produkty.
- Produkty dojnej krowy.
- Produkty na wagę.
- Produkty dylematu.
Macierz BCG jest więc narzędziem wspomagającym podejmowanie decyzji, które pozwala firmom kierować swoje inwestycje w kierunku obiecujących produktów. Zalecany jest, marketing sensoryczny.
5 sił
Model 5 sił służy do identyfikacji sił, które determinują konkurencyjną strukturę branży. Metoda ta umożliwia zatem określenie szans i zagrożeń występujących na rynku. Przeprowadzając analizę konkurencji za pomocą modelu 5 sił, firma dokładniej zbada 5 kluczowych elementów:
- Zagrożenie nowymi wejściami.
- Siła przetargowa klientów.
- Siła przetargowa dostawców.
- Zagrożenie produktami zastępczymi.
- Rywalizacja między konkurentami z branży.
Konkurencyjne mapowanie
Mapowanie konkurencji umożliwia przedstawienie w postaci dwuosiowego wykresu pozycjonowania firmy lub produktu w stosunku do konkurencji. Dwie osie odnoszą się do dwóch kryteriów zdefiniowanych przez firmę w celu zbadania jej mocnych i słabych stron, a także konkurencji. Celem jest zidentyfikowanie segmentu rynku, w którym marka będzie mogła się wyróżnić oraz zwizualizowanie najatrakcyjniejszych produktów dla swoich klientów. Mapowanie konkurencji umożliwia zatem doprecyzowanie polityki i wszystkie strategie marketingowe firmy, jej projektów rozwojowych oraz wprowadzanie nowych ofert.
Po co sporządzać raport z działalności?
Sprawozdanie z działalności jest przydatne, ponieważ stanowi podsumowanie przeprowadzonych działań, poprzez które firma ocenia swoje przeprowadzone działania i wyniki osiągnięte w danym okresie.
Celem jest przedstawienie podsumowania przeszłej, obecnej i przyszłej działalności. Sprawozdanie z działalności przedstawia więc osiągnięcia i działania podejmowane przez firmę. Musi ustalić plan działania z powiązanymi kosztami, porównać wyznaczone cele z uzyskanymi liczbami i przedstawić wdrożoną strategię.
Oprócz podkreślenia podjętych działań, raport z działalności pozwala również firmie podsumować jej obecną sytuację. W rezultacie zapewnia wsparcie w zarządzaniu przyszłymi projektami i alokacji określonych zasobów. Dzięki niemu menedżerowie strategon są w stanie podejmować świadome decyzje.
Sprawozdanie z działalności składa się z kilku części:
- Podsumowanie.
- Wstęp.
- Podsumowanie.
- Lista akronimów używanych w tekście podstawowym.
- Prezentacja zawierająca plan działania.
- Konkluzja.